Digitaalisuus keinona ammatillisessa erityisopetuksessa

Foorumiesitys

‹ Takaisin

Lisää omaan ohjelmaan

Aika: Perjantai klo 09:30 - 10:00, Esityssali 36

Esiintyjät:

  • Helena Sorsa, Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
  • Henna Ström-Kallio, Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto

Avainsanat: opetusvideot, mobiilioppiminen, ammatillinen erityisopetus

Kohderyhmä: Ammatillisten oppilaitosten opettajat

Esitykseen liittyvä linkki: https://www.facebook.com/groups/944109305685673/?fref=ts

Auto-alan opinnoissa huomattiin, että yli puolet opiskelijoista on erityistä tukea tarvitsevia. Perinteiset opetusmenetelmät osoittautuivat tehottomiksi, oppiminen takkusi eikä opiskelijoiden motivaatiokaan opiskeluun tuntunut olevan kovin korkealla. Lukeminen oli vaikeaa eikä tekstin tuottaminen tuntunut luontevalta. Kännykkää opiskelijat kyllä käyttivät ahkerasti, kaikkeen muuhun kun opiskeluun. Jotain oli tarve tehdä toisin.

Muilta osastoilta saatujen vinkkien ja oppilaitoksessa opettajille järjestettyjen tvt-koulutusten kautta syntyi kipinä: kännykkäähän voisi käyttää videointiin! Lähdettiin kokeilemaan videoinnin hyödyntämistä opiskelussa. Videoinnin kautta tavoiteltiin aluksi mielekkyyttä opiskeluun. Samalla haluttiin valjastaa muutenkin käsissä olevat mobiililaitteet oppimisen välineiksi. Toisaalta, jos oppimisesta tulisi hauskaa, sitäkään ei pidetty pahana.

Videoiden käyttöä on kokeiltu rohkeasti monin eri tavoin:

  • opettajien laatimia ohjevideoita
  • opiskelijoiden tekemiä videoita
  • kahden eri kaupungissa olevan osaston välistä opiskelua FB-livelähetyksenä, jossa toisessa kaupungissa kuvataan ja kerrotaan uuden laitteen käyttöä ja toisen kaupungin työsalissa seurataan opetusta.

Opiskelijat ovat löytäneet opiskelun mielekkyyden: videointi on innostavaa ja motivoivaa. Ei myöskään tarvitse hikoilla tekstin kanssa, voi kertoa ja näyttää, mitä osaa ja miten asiat toimivat. Teoriaopiskelu, joka ennen on tuntunut pakkopullalta onkin nyt mielenkiintoista. Auto-osastolle perustettiin myös Facebook-ryhmä, jossa videoita jaetaan ja jota hyödynnetään ilmiöpohjaisessa opiskelussa. Opettaja on esim. jakanut FB:ssä kuvan autosta, jossa on jotain pielessä, mutta mitä...? Erikseen opiskelijoita ei ole tarvinnut kehottaa vastaamaan, vaan opiskelijat ovat lähteneet spontaanisti pohtimaan ongelman syytä ja korjausehdotuksia. Tavoitteena on osaamisperusteisuuden vahvistaminen. Jo nyt koulussa tehtyjä videoita esitetään vapaa-ajalla kavereille ja oppi leviää jopa salakavalasti. Toisaalta omaa osaamistaan voi osoittaa kuvaamalla vapaa-ajalla vaikkapa mopon kaasarin korjausta. Videot ja kuvat opiskelijat tallentavat OneNote -päiväkirjoihinsa.

Opettajalta ei ole aikaa vapautunut, päinvastoin, nykyinenkään ei riitä ja opiskelijat tarvitsevat ohjausta videoiden teossa. Omaan työhön on tullut lisää intoa, kun näkee, että opiskelijat ovat innostuneita, motivoituneita ja oikeasti oppivat! Oppimisvaikeudet eivät olekaan oppimisen este, kun vain löydetään oikeat keinot. Kokeilut toteutettiin oppilaitoksessa käynnissä olleiden tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämishankkeiden turvin ja toiminta vakiinnutettiin auto-osaston käytännöksi.