E-kirjat kirjallisuuden opetuksen uudistajana

Foorumiesitys

‹ Takaisin

Lisää omaan ohjelmaan

Aika: Torstai klo 14:45 - 15:15, Esityssali 14

Puheenjohtaja: Jorma Saarinen

Esiintyjät:

  • Hanna Naalisvaara, Laanilan lukio
  • Teuvo Sankila, Kustannusosakeyhtiö Otava

Avainsanat: e-kirja, kaunokirjallisuuden opetus, kirjakeskustelu, luekirja.fi

Kohderyhmä: Äidinkieltä opettavat luokanopettajat ja äidinkielen ja kirjalli
Kaikki opettajat, jotka käyttävät opetuksessaan kaunokirjallisuutta.

Esitykseen liittyvä linkki: http://luekirja.fi

Miten saada nopeassa nettimaailmassa viihtyvät nuoret tarttumaan kirjaan? Miten motivoida opiskelijat pysähtymään kirjan äärelle? Miten opettaa kirjallisuuden avulla jotain nykymaailmasta, kun koulukirjaston tarjonta on parhaimmillaankin viime vuosituhannelta?

Ratkaisu kaikkiin kolmeen ongelmaan löytyy Otavan Luekirja.fi-palvelusta.

Palvelua on nyt kolmen lukuvuoden ajan testattu oppituntikäytössä eri päätelaitteilla (älypuhelimet, tablettilaitteet, läppärit ja pöytäkoneet), eri äidinkielen kursseilla ja eri-ikäisillä opiskelijoilla. Tulokset ovat lähes yksinomaan positiivisia.

Luekirja.fi-palvelussa on tarjolla useampi sata kotimaisen ja ulkomaisen kaunokirjallisuuden klassikkoa ja uutuusteosta. Opiskelijat ovat erityisesti kiittäneet mahdollisuutta päästä lukemaan uutuuskirjoja. Koulun määrärahojen koko ajan vähentyessä ja kirjaston lainausjonojen kasvaessa palvelu mahdollistaa kuitenkin ajan hermolla pysymisen kaunokirjallisuuden opetuksessa.

Toiseksi varsinkin pojat ovat ottaneet e-kirjat ”omakseen”. Kerätyn opiskelijapalautteen mukaan kirjojen lukeminen on helppoa ja vaivatonta, sillä kirja kulkee puhelimessa aina mukana. Koska palvelusta ladattua kirjaa voi lukea offline-tilassa, on kirja oikeasti luettavissa niin välituntisin koulun käytävillä kuin bussissa koulumatkoillakin. Lisäksi kirjaa tulee luetuksi, kun koneella ollaan kuitenkin joka ilta. Sitä ei tarvitse ”muistaa” erikseen vaan lukea voi samalla, kun pitää kavereihin yhteyttä verkossa.

Koska äidinkielen kursseilla luettavat kirjat olivat e-kirjoja, oli myös aika uudistaa kirjallisuuden opetuksen työtavat 2000-luvulle. Perinteisen luokkahuoneessa tapahtuvan kirjakeskustelun sijasta opiskelijat keskustelivat kirjasta lukuprosessin aikana sosiaalisen median sovelluksissa (esim. Facebook). Prosessin aikana he linkittivät aiheeseen sopivia videoita ja artikkeleita keskustelunsa tueksi. Myös opettaja osallistui keskusteluun esittämällä lisäkysymyksiä ja haastamalla käsittelyä vielä monipuolisemmaksi. Opiskelijat kehuivat kovasti työtapaa, sillä luettava kirja ja valittu sosiaalisen median sovellus saattoivat olla yhtä aikaa koneella auki, jolloin kirjan kommentoiminen tuoreeltaan oli nopeaa.

Kaikkinensa kokeilun tuloksena kirjallisuuden opetus modernisoitui ja muuttui opiskelijoille mielekkäämmäksi.