Teknologian, osaamisen vai oppimisen ehdoilla? - Harjoittelukoulujen ja opettajankoulutuksen näkökulma

Teemaseminaari

‹ Takaisin

Lisää omaan ohjelmaan

Aika: Torstai klo 14:00 - 15:15, Esityssali 23-24

Puheenjohtaja: Jorma Vainionpää

Esiintyjät:

  • Mikko Horila, Tampereen yliopiston normaalikoulu / eNorssi
  • Ari Myllyviita, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
  • Jani Kiviharju, Helsingin yliopisto, Helsingin normaalilyseo
  • Juha-Matti Turpeinen, Oulun yliopisto
  • Katrina Vartiainen , Turun normaalikoulu
  • Sanna Vierimaa, Turun normaalikoulu
  • Pia Lintunen, Turun yliopisto/Turun normaalikoulu
  • Jani Rämäkkö, Turun yliopisto/Turun normaalikoulu

Avainsanat: osaaminen, oppiminen, tabletti, pedagogiikka

Esitykseen liittyvä linkki: http://www.enorssi.fi, http://www.norssiope.fi

Teemaseminaari jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä osiossa keskitytään tekniikan korostuneeseen rooliin koulumaailmassa. Toisessa osuudessa pureudutaan opettajien osaamiseen, mikä on todellisuutta ja mikä puolestaan urbaanilegendaa? Lopuksi päästään yhteenvetoon, eli siihen, miten kaikki edellinen vaikuttaa oppimiseen ja opettajan arkeen?

1. Tablettihurmoksesta tarvelähtöiseen teknologian hankintaan
Kouluille hankitaan suuria määriä erilaista teknologiaa. Millaisilla perusteilla laitehankinnat tehdään; taloudellisilla, tunteellisilla vai tiedollisilla? Entä (o)saavatko opettajat vaikuttaa tarkoituksenmukaisten välineiden valintaan vai tehdäänkö valinnat hallinnon tasolla käyttäjiä kuulematta?

Teemaseminaarissa tuodaan esille käyttäjäkokemuksia harjoittelukouluilta ja pyritään kaivamaan esiin parhaat puolet eri vaihtoehdoista. Samalla etsitään vastauksia siihen, mikä laite on kellekin sopivin ja mikä laite sopii mihinkin tarpeeseen. Onko perinteinen kannettava tai minikannettava sittenkin parempi valinta koulukäyttöön kuin uusin iPad, Android-tabletti tai Windows8-tabletti? Pitäisikö kouluissa avata ovet omien laitteiden käyttöön opiskelussa (BYOD)? Vai lyökö ruutuvihko loistavalla käytettävyydellään kaikki edellä mainitut laudalta?

2. (Vastavalmistuneiden) opettajien TVT-taidot ovat reikäjuustoa - todellisuutta vai urbaanilegendaa?
Usein väitetään, etteivät vastavalmistuneiden opettajien TVT-taidot eivät vastaa nykyajan vaatimuksia. Onko näin? Millaiset ovat opettajien tulevaisuuden osaamisvaatimukset? Entä selviytyvätkö kokeneemmat opettajat TVT-haasteesta yhtään vastavalmistuneita paremmin? Millainen on opettajien osaamistaso ja suhde tieto- ja viestintätekniikkaan harjoittelukouluissa?

Teemaseminaarin tässä osiossa kuullaan opettajankoulutuksen puheenvuoro nykytilanteesta ja visio tulevaisuudesta.

3. Tekniikka tuli kouluun – Mitä tapahtui opettamiselle? Entä oppiminen?
Oppilaitoksiin ympäri Suomen on hankittu melkoinen määrä uutta teknologiaa ajatellen, että laitteiden määrä korreloisi suoraan positiivisesti oppimistuloksiin. Onko näin vai ollaanko menty metsään? Kun mennään teknologia edellä, jää pedagogiikka helposti jalkoihin. Osataanko tehdyistä virheistä oppia? Hyviä teknologisia, oppimista edistäviä, ratkaisuja on tehty monessa paikassa, mutta osataanko niitä jakaa yhteisöllisesti eteenpäin?

Tekniikan ohella koko toimintakulttuuri ja oppimaisema on muuttumassa, miten tämä huomioidaan kouluissa? Entä innovatiiviset pioneerit, millaisia haasteita he kohtaavat tuodessaan uutta ajattelua kouluihin? Kehittäjärooli ei ole helppo. Teknologia tuli luokkiin pysyäkseen. Paraniko opettajan arki? Väsyykö opettaja kuorman alle? Entä onko teknologiasta apua oppimiselle?
TVT:lle ladataan paljon odotuksia, mutta mikä onkaan arkitodellisuus?  

Lisää harjoittelukouluverkostosta: www.enorssi.fi

Esiintyjille esitetyt kysymykset

Kyselyt osallistujille

Kirjoita kommentti ja lähetä se painamalla enter. Voit myös tweetata kommentin käyttämällä hashtagia #itkteema32.

Vieras: vaihda nimimerkkiä

Näytä aiemmat viestit

Powered by ConEx Social