Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen opetuksessa

‹ Takaisin

Lisää omaan ohjelmaan

Aika: Keskiviikko klo 10:00 - 17:00

Kouluttajat:

  • Joanna Kalalahti, Tampereen yliopisto
  • Mikko Liukkonen, Koulutuskeskus Salpaus

Organisaatio: Tampereen yliopisto, Koulutuskeskus Salpaus ja AduSal Oy

Avainsanat: augmented reality, lisätty todellisuus

Hinta: 90 €

Sisältö:

Lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR) on virtuaaliteknologia, joka virtuaalisista maailmoista (esim. Second Life) poiketen mahdollistaa reaaliaikaisen näkymän fyysiseen maailmaan, johon on yhdistetty tietokoneen luomaa näkymää. Näin myös fyysisen maailman objektit tulevat osin vuorovaikutteisiksi niiden päälle rakennetun virtuaalitodellisuuden kautta.

Lisätty todellisuus on esimerkiksi peleissä jo tuttu teknologia, joka tekee nyt tuloaan yleistyneiden älypuhelinten ja talbet-laitteiden kautta arkiympäristöömme. Sen voidaan nähdä avaavan kiinnostavia mahdollisuuksia myös opetukseen.

Tampereen yliopisto, Koulutuskeskus Salpaus ja AduSal Oy toteuttavat yhteistyössä workshopin lisätyn todellisuuden opetuskäytöstä. Workshop on tarkoitettu kaikille lisätyn todellisuuden opetuskäytöstä kiinnostuneille. Workshopin tavoitteena on tutustuttaa osallistuja lisättyyn todellisuuteen ja sen hyödyntämismahdollisuuksiin opetuksessa. Osallistujille näytetään konkreettisia toteutusesimerkkejä. Lisäksi workshopin kautta on mahdollista päästä kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovellusten rakentamisessa hyödynnettävää teknologiaa ja saada siten perustuntuma sovellusten luomiseen ja sen vaatimuksiin.

Ohjelma:

  • Mitä lisätty todellisuus on?
    Johdattelua aihealueeseen.
  • Lisätyn todellisuuden käyttö opetuksessa
    Opetuskäytön mahdollisuuksien ja rajoitusten esittelyä, yhteydet virtuaalimaailmojen ja simulaatioiden opetuskäytöstä saatuihin kokemuksiin.
  • Esimerkkejä ja kokemuksia lisätyn todellisuuden opetuskäytöstä.
    Konkreettisten esimerkkien esittelyä.
  • Miten lisätyn todellisuuden sovelluksia voidaan tuottaa?
    Erilaisten toteutustapojen esittelyä ja tuotannon vaatimuksia, lisätyn todellisuuden hyödyntäminen eri päätelaitteissa.
  • Tuottamisessa hyödynnettävän ohjelmiston esittelyä ja / tai kokeilua (Total Immersionin D'Fusion Studio). Mikäli osallistujat haluavat kokeilla ohjelmistoja, heitä pyydetään ensisijaisesti tuomaan mukanaan oma webbikameralla sekä ATIn tai NVIDIAn näytönohjaimilla varustettu tietokone ja asentamaan koneelleen ennen workshopia tarvittavat maksuttomat ohjelmistot (tarkemmat spesifikaatiot ja ohjeistus lähetetään osallistujille myöhemmin). Workshopin järjestäjän puolelta pyritään myös tarjoamaan muutama hyödynnettävillä ohjelmistoilla varustettu kone osallistujille kokeilukäyttöön, jos omaa konetta ei ole mukana. Ohjelmistojen kokeilu ei vaadi internet-yhteyksiä, mutta mikäli osallistujat haluavat myös katsoa koneiltaan koulutuksen aikana esiteltyjä demoja tms., on mahdollisuus hyödyntää tiloissa olevaa langatonta verkkoa tai tuoda mukaan oma nettitikku.

Esiintyjille esitetyt kysymykset

Kyselyt osallistujille

Kirjoita kommentti ja lähetä se painamalla enter. Voit myös tweetata kommentin käyttämällä hashtagia #itkworkshop240.

Vieras: vaihda nimimerkkiä

Näytä aiemmat viestit